Thursday 17 January 2013

Resepi Puding Karamel

Hoyeah,, apa khabar semua? hai, hai.. sihat x awak-awak nie semua?? aku?? mcm biasa lah.. haha,, makin sihat..

Ok,, actually hari nie aku nak bagitau korang pasal satu resepi yang mmg sedap, menarik, tertarik kau mmg debooom.. haha..  RESEPI PUDING KARAMEL.. wah,, sedapnya.. winkwink.. ni aku nak cite sikit  lah.. haha,, lawak nya,, malunya.. 

semalam aku pergi lah try this recipe.. maklumlah, 1st time buat.. aku pun rasa excited yg amat sangat lah nk try sbb aku and ibu aku minat kuih ni.. kan gula dy kene hanguskan dulu.. aku buat lah.. mula-mula tu jadik, tp berketul-ketul lakk.. aku g la buang buat yg baru. dlm 3 kli jugak aq membazir.. mak aii, byk kot gula aq dah terbazir. klu ibu tau nie mampuih aku.. 

then aku malas da nk layan.. aq buat je lah.. lantak kau lah puding.. da habiskan masuk adunan semua dlm gula tu.. masak lah dlm 20-25 minit.. sekali aku tgk, pusing tak keras-keras.. tp bila check bawah, dah hangus.. dlm hati aku betul-betul gula hangus nie.. hahaha...

manis gila seyh.x lalu aku nk mkn.. x de sape pon sanggop makan.. kucing aku je yang suka. haha,, compem esok aku lego je puding tu.. hmm,, lain kali cuba lg.. usaha tangga kejayaan.. chayok !!! resepi ni aku rembat from SINI.. maaf bonda, anakanda mu ini tidak berjaya membuat resepi ni.. belum habis menuntut lagi..hehe..


Resepi Puding Karamel

Bahan-bahan

-7 biji telur
-1/2 sudu besar tepung kastard
-1/2 sudu besar esen Vanilla
-1/2 tin susu pekat
-1 tin susu cair
-3 sudu besar gula – untuk buat karamel

Cara-cara

1.Masukkan gula ke dalam loyang dan panaskan di atas api yang kecil. Kacau sehingga gula menjadi cair dan keperangan. Masukkan 2 sudu besar air dan ratakan. Sejukkan loyang.

2.Pukul telur di dalam bekas atau mangkuk. Masukkan tepung kastard, susu pekat, susu cair dan esen Vanilla. Kacau sehingga sebati.

3.Tuang adunan ke dalam loyang tadi dan kemudian kukus dengan api yang sederhana selama 20-25 minit.

4.Siap untuk dihidangkan. Lebih sedap jika disejukkan dalam peti ais.

p/s : korang try lah recepi ni.. lepas tu jangan lupa dok hantaq kat rumah aku okaeiii... make sure sedap and bukan mcm aku buat tu.. haha

No comments:

Post a Comment